måndag 23 juli 2012

God dag..!

Jag har halsfluss, när beställde jag det?! Så tråkigt för då blir det ännu en vecka utan träning... Buhu!

Så nu när jag ligger på latsidan så tänkte jag tipsa er om PROTEINRIK mat! Det är något som jag själv försöker få in i tänket mer och mer.
Protein är byggstenarna för att få större muskler och bli mer stark!
Även om man inte styrketränar.

- TONFISK, är inte bara väldigt proteinrikt utan också väldigt nyttigt. Det innehåller också en hel del omega-3 som är bra för hjärta och kärl. Om man vill gå ner i vikt är tonfisk strålande eftersom det är både fettsnålt och kolhydratfattigt.

- KESO, är en nyttig ost som är proteinrik samt fettsnål och innehåller väldigt lite kolhydrater! Ett annat plus är att keso mättar bra. Man behöver inte äta mycket för att bli mätt.

- ÄGG, proteinrik samt innehåller nyttiga aminosyror. Ägg är känt för att vara mycket näringsrik.

-MJÖLK, är proteinrik men innehåller mycket kalorier så vill man gå ner i vikt bör man inte dricka mycket mjölk. Det är lätt att dricka för mycket och därmed få i sig onödiga kalorier.

- KÖTT, det är ju vår vanligaste proteinkälla, denna kategori innefattar kyckling, nötkött, fläskkött och vilt.
Kyckling är det köttet som är mest kalorisnålt. Vill man ha det så snålt som möjligt, undvik skinnet!

- KVARG, innehåller mycket protein! Det är billigt och lätt att inta i direkt anslutning till träningen.

- OST, är ännu ett exempel på proteinrik källa! Innehåller en del fett också men undvik hellre stor mängd smör och bröd än osten!

Jag måste bli duktigare på att äta mer protein! Så fort jag kan äta någorlunda igen så... ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar