torsdag 3 maj 2012

Mer om seminariet igår..

Tack Madde för att du ofta kommenterar!! Du ger mig mer att skriva om :-)

Seminariet igår handlade om lifespidersystem som en helt fantastisk kvinna Birgitta Granström har forskat om.. Varför beter sig människor på ett visst sätt? Och varför finns det så mycket frustration?

Så intressant! Men framför allt, hur blir jag en bättre version av mig själv?
Vi fick göra olika övningar där vi fick sitta i grupper. I första övningen beskrev vi våran uppfattning av varandra i tre ord sedan utifrån dessa tog fram tre egenskaper som vi tror att den andra har.
Utifrån egenskaperna skulle vi komma på en känd person eller figur som har de egenskaperna! Jag blev Elisabeth Tarras (Wahlberg?) haha. Egenskaper: representativ, omtyckt och idealiskt anställd. Intressant att höra hur andra som inte känner mig uppfattar mig! Vi fick spinna på vidare om detta i olika steg som jag inte tänker gå in på nu.
Men i slutändan kände jag igen mig!

Sista uppgiften var att skriva upp saker som stör oss hos andra människor. Visste ni att det som vi stör oss på finns hos oss själva? Annars skulle vi inte se det!
Alla dessa negativa saker som vi hade skrivit upp fick vi sätta oss ner och vända till något positivt, tex att vara trångsynt = "såhär har det alltid varit och ska alltid vara" så istället för trångsynt kan man säga att man är traditionell..
Haha! Jag är ju traditionell?!

Ju mer man lär känna sig själv ju lättare är det att möta och förstå andra?

1 kommentar:

  1. Mycket intressant att läsa, humn....fick jag en del att tänka på nu. Har jag alla dessa "jobbiga" sidor som jag själv stör mig på hos folk? Jag som stör mig på SÅ mycket. Folk går mig väldigt lätt på nerverna! humn....kommer grubbla länge på det här!

    Vikten då? Nyfiken på att höra hur det går för dig med mat, träning och vikt nu efter fotskadan och utlandsresa! (kan ju förstöra en del...)

    SvaraRadera