tisdag 27 mars 2012

Ge männen en chans!

Den här dagen har gått så himla fort men jag har också fått mycket gjort! Todo lista är a och o för att få något vettigt gjort när man jobbar hemifrån. Annars kan det ta en hel dag utan att man gör något alls?! (vardagliga saker också).
Iaf när det gäller mig!

Jag har funderat lite. Allt som oftast diskuteras det mycket om jämlikhet i ALLT men också när det gäller barnen. Vem som gör/tar mest ansvar, vem som är föräldraledig mest osv.
Oftast är det (väl?) mamman som tar åt sig mer och känner sig mer hindrad till att åka hemifrån, ha hobbys och träffa vänner (utan barn) i de flesta hem. Har jag fel?
Exempel:
"Ellen är sååå mammig så jag kan bara åka hemifrån en timma"
Eller man tar ALLTID med sig barnet oavsett var man åker punkt slut, även om pappan är hemma.

Man kan tro att pappan i det här läget helt enkelt inte tar så mycket ansvar?
Tyvärr tror jag inte att det är hans val. Jag tror att vi som mammor måste våga lita på mannen och ge över halva ansvaret!
Tänk er att han alltid tankar bilen, ALLTID ALLTID ALLTID..
När du plötsligt en dag hamnar i en situation att du måste tanka, kommer du veta hur man gör? Kommer du få lite panik? Kommer du tänka: vilken bensin ska jag tanka? Kommer du leta efter en station med noll bilar i kö?
Mycket troligt!

Men förmodligen kommer du till stor del se till att inte hamna i den situationen för du har blivit bekväm och han vill ju ändå tanka.

Kanske ett dåligt exempel men iaf.
Likadant är det för mannen när det gäller barnet!
Om barnet gråter/behöver byta blöja/ behöver sova osv när mamman inte är hemma så kommer han bli tvungen att hitta en lösning! (då får inte lösningen vara att ringa mamman..)
Precis som mamman får göra när hon är själv med barnet.

Vi måste ge männen en chans att få vara bra pappor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar