tisdag 4 maj 2010

Tankar...

Idag började vi dagen på bvc med läkarbesök.
Sam som annars brukar tycka att det är ganska trevligt att prata med tanter tyckte inte alls att det va lika roligt idag och gallskrek sig igenom hela besöket så jag blev alldeles svettig. Han kanske har läkarskräck?
I alla fall så begav vi oss vidare till skövde och till mitt jobb för att hälsa på lite. Både jag och Sam tyckte att det va riktigt roligt, jag för att få träffa alla igen och Sam för att få träffa massor av nya tanter som gav honom uppmärksamhet.
Sen passade vi på att hälsa på mamma när vi ändå var i Skövde.

Väl på väg hem så fick jag känna på mitt hetsiga humör igen då en bilist bakom mig bestämde sig för att köra extremt nära och låg som slickad bakom mig.
Finns det något som är mer irriterande?
Jag måste verkligen jobba på det där med humöret i trafiken för det tar extremt mycket energi.
När jag körde vidare och bannade den dumma bilisten så fick jag syn på en reflexstolpe, en sån som det finns miljoner av längs vägkanten.. och jag började räkna från att reflexstolpen passerade framförvarande bil till att det passerade min bil, 1001 1002 1003.
Plötsligt började jag flina åt mig själv. Varför gör man så?
Alltså kopplar ihop en händelse eller ett föremål med något helt annat.. om ni förstår vad jag menar?
Ett annat sådant exempel är att varje gång jag ska gå på toa och kissa tänker jag på min mormor när hon sa till mig när jag va liten att man skulle sitta kvar på toa i minst 7 minuter och klämma ut varje droppe för det förhindrar urinvägsinfektion... var hon nu hade fått det ifrån.. kanske en skvallertidning. Men i alla fall, jag är expert på det där!
Det är mycket bra att använda sig av det när man pluggar.
Tex fysik som inte är så lätt alla gånger, man kopplar en formel med ett förmål som du kommer att tänka på.. kanske ett träd, då skriver man formeln, ritar ett träd och sen går man ut och kramar ett träd.. varför skriver jag om det här? I alla fall.. det är effektivt! Du lär aldrig glömma den där formeln.
Det var någon klok person som sa till mig en gång att man ska använda så många sinnen som möjligt när man vill minnas något.

Natti natti ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar