onsdag 23 januari 2013

Mitt upplägg och plan!

Dieter hit och dieter dit, jag tror att det kan vara bra för förändringens skull. Men för mig funkar det inte att förbjuda mig att äta vissa saker, det blir som en tvärtom effekt.. Känner ni igen er?
Så förra året satte jag mig ner för att planera, det enda som egentligen funkar är att göra av med mer energi än vad man intar. Väldigt enkel matematik! Hur vet man hur mycket energi man gör av med kan man räkna ut på t.ex matkalkyl.se. Där får man allt svart på vitt.

Det som är sunt är att äta 500kcal under ditt energibehov INTE mindre! Jag har i många fall faktiskt ätit alldeles för lite.. Och man ska inte sätta som mål att gå ner i vikt för snabbt, ni vet, inte sätta för höga delmål! Då känner man sig snart vissen. Dessutom är det inte sunt att jojjo banta.

Mitt energibehov är 2600 när jag tränar 3-5 ggr i veckan (vilket jag gör förutom när jag är sjuk) och då ska jag alltså äta 2100 kcal om dagen. När man räknar kalorier är det bra att tänka på att det finns nyttiga och dåliga kalorier..

Mitt andra mål är att gå ner 0,5 kg i veckan, vilket läkare rekommenderar som max att sträva efter.

Mitt tredje mål är att träna 5 dagar i veckan (som nu), två dagar kondition och tre dagar styrketräning. Jag följer träningsprogrammet från styrkelabbet.se. Så långt som möjligt då såklart. Man får känna av kroppen! Ibland får man tänka om.

Belöningar! Jag och min väninna har lagt upp schemat i fyra veckors perioder där vi väger oss var fjärde vecka och mäter oss, lyckas vi nå -2kg vid invägningen har vi utsatt små belöningar på vägen!

Vi har kört sedan 1 januari och på måndag är alltså första invägningen! Ska bli riktigt spännande. Följ mig gärna på den här resan! Jag behöver er :-)

Motivation!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar