fredag 5 mars 2010

Galen men inte dum

Okey here it comes, mitt första nattinlägg. Vilket är konstigt för nästan varje natt ligger jag vaken några timmar av olika orsaker.
I natt är det pga min otroligt tröga tarm. De senaste dagarna har de blivit såå tröga så minsta lilla gasbildning orkar inte tarmen med och medför extrem smärta. Tänk att lite luft kan göra så ont? Det får mig att tänka på hönor och kycklingar, detta är onödigt vetande.. men visste ni att dom inte kan rapa? I alla fall så kan dom inte det.
När jag var liten hade min farmors granne hönor, kycklingar och två tuppar.
En utav tupparna var komplett galen, vad vi än gjorde så fick vi inte gå i närheten av hönorna för då blev han jättearg. Tror ni att vi lydde detta? Vi älskade att reta gallfeber på den där tuppen... till att börja med.
Vi smög på den spridda flocken (dom gick lösa på gården) och när tuppen såg oss reste sig kammen, han frustade, fjädrarna reste sig rakt ut (vid det här laget trodde han nog att han var en tjur) och man kunde nästan ana att det rök ur närborrarna på honom.. sen hörde man ett skri och då visste man att det var dags att börja springa för ni kan inte ana hur dessa "tuppaben" kunde bära den motsvarande stora kroppen, fort gick det! Den här synen var så otroligt roligt att vi kiknade av skratt, och snart var vi där igen.
Men tuppen lärde sig snart och det dröjde inte innan vi hade honom hängandes i hälsenorna, då var det inte roligt längre... Galen men inte dum.
Okey snacka om att sväva iväg och nej det var inte gasbildning som gjorde tuppen galen, tror jag inte.. utan det var farmors granne som lärde mig att hönor har svårt att hantera gaser och om man har otur kan till och med hönan dö.
För mig, som ett barn, var detta ofattbart att man skulle kunna DÖ av en rap eller en prutt och ända sen dess är jag glad att jag kan rapa och prutta för vem vill möta ett sådant öde?!

2 kommentarer:

  1. Så klockrent resonemang Alex. Ja vilket öde. Men tänk dig då att sitta på ett ålderdomshem utan att kunna tala, du blir förstoppad och undersköterskorna slarvar med dokumentationen av din avföring. Det är en mardröm. Jag som är så rädd för sjukhus och liknande har en massa mardrömmar om att jag inte kan tala och är utlämnad till vårdpersonal. Hoppas verkligen att någon i din familj tar hand om mig om jag blir sjuk någon gång. Kram /Maria

    SvaraRadera
  2. Ursch Maria! Men jag lovar att det finns många mycket bra inom vården också. :) Tyvärr är det bara det dåliga man hör. Annars tar vi hand om dig ;) kram

    SvaraRadera