måndag 15 mars 2010

Maratonlopp utan träning?!

"Inget är som väntans tider".
Idag är det bf + 2 dagar, HUR kan två dagar kännas så långa? (de senaste två månaderna har flygit förbi.)
Förvärkar kommer och går, men det är allt.
H*n tycker väl att det är skönt därinne i värmen och har beslutat för att vänta till våren innan h*n kommer ut... det kan man ju förstå.
Alla säger ju till en att man inte ska hänga upp sig på ett datum, men ändå gör man det.

Men som jag sagt tidigare, VAD är inte mer tidskrävande än läsning?
Och igår fick jag en bok i handen - "läs". Då kan man inte göra annat än att läsa den..?
Den är skitbra! Alla som väntar barn måste läsa den! Barnaboken med Anna Wahlgren.
Jag är glad att jag hann läsa första kapitlet om havandeskap och förlossning nu innan.
Och nu måste jag ju ge er ett smakprov.
Hennes motto är att man ska följa sin kropp på bästa sätt genom sin förlossning, man ska inte (under krystningsarbetet) ta i som när man bajsar för då spänner man alla muskler kring underliv och en spänd muskel är inte följsam.
Man ska använda magmuskelaturen "över" bebisens rumpa för att hjälpa den framåt, och vara helt avslappnad i underliv.
Jaha? och vart tusan är den muskeln?
Det är den man använder när man blåser på ett ljus, det ska fladdra men inte slockna.
GENIALT! Så det är det jag ska sysselsätta mig med nu när jag ändå väntar, "blåsa ut ljuset" övningar.
Men jag måste medge att jag blir lite lätt besviken på mvc och föräldragruppen när jag läser vidare, varför är det ingen som ha talat om hur viktigt det ändå är med andningen? Jovisst har jag hört att man ska andas ytligt under värken (äsch det löser sig säger Alex hjärnan) men inte varför.
Visste ni att man ska andas ytligt för att man då inte "stör" livmodern i arbete? Det gör också att man "klarar" värken på ett bättre sätt.
Dags att ÖVA!!
Ingen springer ett maratonlopp utan att träna.
(Otroligt att det inte slagit mig förut..)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar