tisdag 2 februari 2010

Sf mått..

I morse ställde jag klockan kvart över sex för att möta upp Louise och hennes mamma utanför badhuset, efter att ha blivit inspirerad av Louise som är så duktig och åker och simmar flera gånger i veckan tänkte jag nu att jag skulle ge mig på det också.
Det va toppen att känna mig totalt viktlös, jag försökte med det i vårat nya badkar här om dagen men det fanns inte en chans att få ner magen under ytan..
I alla fall va det toppen, dock fick jag offra lite genom att visa min flodhästnosformade mage och mina fina nya valkar på ryggen men det var det värt! Och en halvtimme senare imponerad av mig själv hade jag simmat 20 längder, jag är ju faktiskt i åttonde månaden.. Lousie hade simmat det dubbla på samma tid.. Men mycket nöjda gick vi till bastun.

Kl 10. 30 hade jag en tid hos mvc för att kolla mitt sf mått igen för att se om vi hade fått ett felvärde.. det visade sig att det fortfarande låg på 35 cm. Alltså va det inte ett felvärde men samtidigt va det ju bra att det inte hade vuxit ytterligare.
Barnmorskan var inte helt nöjd så i morgon ska jag åka tillbaka och göra en glukosbelastning för att se om jag har fått graviditetsdiabetes.
Det innebär att jag ska vara fastande från kl 22 ikväll och infinna mig där i morgon bitti och då tar man ett sockerprov och sedan ska jag dricka 3 dl sockerlösning, sedan vänta i två timmar för att ta ett ytterligare ett sockerprov. Jag kommer att dö av hunger!
Trots allt detta så känner jag mig inte orolig... men det kanske jag bör?
När jag är på väg ut från mvc hör jag att någon ropar på mig och det visar sig vara en arbetskamrat. Efter att jag har berättat om mitt sf mått säger hon lätt att "ja men är det inte tvillingar då?"
Eh?? det får mig att genast att tänka tillbaka på alla som har kommenterat min mage, om hur stor den är att det måste finnas två där i. Men en sån sak missar man väl inte på alla undersökningar som man går igenom? Ultraljud, pulskontroller och sf mått.. som faktiskt har varit bra hela tiden fram tills nu..
Men jag får väl erkänna att det kändes sådär när jag det första jag gjorde när jag kom hem var att läsa om sf mått och graviditetsdiabetes, att sf mått som är för hög är ett tecken på tvillingar.. och att graviditetsdiabetes ökar chanserna för havandeskapsförgiftning..

Nu återstår det att se vad det visar i morgon.

1 kommentar: